باتریهای سیلد اسیدی از خاصیت نگهداری ظرفیت شارژ بسیار خوبی برخوردار میباشند که این امر به دلیل کم بودن دشارژ داخلی آنها میباشد (3% کاهش ظرفیت شارژ به ازای هر ماه در دمای 25) ولی میبایست از نگهداری طولانی مدت آنها در انبار که باعث دشارژ بیش از حد باتری میشود خودداری نمود.
بهترین حالت نگهداری باتریها قرار داشتن آنها در وضعیت شارژ، نگهداری با ولتاژ حدود 13.8-13.6 ولت در دمای 25 می باشد که به ازای هر یک درجه سانتیگراد افزایش دما ولتاژ مذکور 18 میلی ولت کاهش مییابد. حداکثر تعداد شارژ و دشارژهای یک باتری در صورتی که در هر بار 100% دشارژ شود، حدود 300-320 بار و در صورتی که در هر بار 50% دشارژ شود، حدود 600 بار میباشد.
برای نگهداری باتری به نکات زیر توجه شود:
باتری در محل خشک و خنک نگهداری شود.
باتری در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرد.
باتری در نزدیکی وسایل گرم کننده قرار نگیرد.
ولتاژ باتری حداکثر هر 3 ماه یکبار کنترل شود.
هنگام جا به جایی (حمل و نقل) دقت شود که از ضربه خوردن به باتریها جلوگیری گردد.
در صورت ورود باتریها در زمانهای مختلف به انبار، اولویت در خروج آنها جهت مصرف در نظر گرفته شود.
توجه: در حالت نگهداری باتری در انبار در صورتیکه ولتاژ باتری به 12.4 ولت برسد نیاز به شارژ مجدد دارد. عدم رعایت این مطلب باعث کاهش طول عمر مفید باتری خواهد گردید.
توضیح: یک باتری خالی (دشارژ شده) را میتوان از ولتاژ آن تشخیص داد که مقدار این ولتاژ بستگی به میزان بار (جریان دشارژ) دارد. ولتاژ مذکور حدود 9.6-10.8 ولت است.
تعریف شارژ مجدد: برای شارژ مجدد می بایست باتری را با ولتاژ 14.7 ولت شارژ نمود. در این حالت جریان شارژ باتری نباید از 10 درصد ظرفیت نامی باتری بالاتر رود. مدت زمان شارژ مجدد میبایست تا زمانیکه جریان شارژ تا حدود 5 میلی آمپر به ازای هر آمپر ساعت پایین بیاید ادامه یابد. به طور مثال در یک باتری 100 آمپر ساعت جریان شارژ نباید از 10 آمپر بیشتر شود و همچنینن تا زمانیکه جریان به 500 میلی آمپر برسد ادامه یابد. به هر حال مدت زمان شارژ مجدد از هنگامیکه ولتاژ باتری به 14.7 ولت میرسد نمیبایست از 6 ساعت تجاوز نماید.
مدت زمان مجاز نگهداری باتری در انبار:
مدت زمان مجاز باتری جهت نگهداری در انبار زمانی است که میتوان یک باتری را از تاریخ تولید و یا از تاریخ آخرین شارژ مجدد در انبار نگه داشت. در غیر این صورت بلورهای سولفات سرب به تدریج روی صفحات منفی شکل میگیرد و به صورت یک عایق عمل میکند و قابلیت دریافت شارژ باتری را کاهش میدهد. لازم به ذکر است که افزایش درجه حرارت محیط باعث سرعت بخشیدن به پدیده سولفاته شدن باتری میگردد. بنابراین در صورت نگهداری باتری در انبار به مدت طولانی لازم است باتریها هر چند وقت یکبار بسته به دمای انبار مطابق جدول زیر شارژ مجدد شوند.