مقالات توان آرامیس آذربایجان

مطالعه کنید و پیشرفت کنید...!!!

ژنراتور گازی چیست؟ قسمت1

 ژنراتور گازی

ژنراتور گازی

 

 

 ژنراتور گازی چیست؟

ژنراتورها و مولدهای انرژی الکتریکی و به صورت خلاصه نیروگاه ها به روش محرک و انرژی که بابت به حرکت در آوردن انجین و یا محرک خود (توربین) استفاده می شود نامیده  می شوند که برای مثال آشناتر دیزل ژنراتور می باشند که از گازوئیل به جهت سوخت در موتور مولد خود استفاده می گردد. نسل دیگری که به آرامی در توان های بالاتر از ۲۰۰ کیلو ولت آمپر متداول شد ژنراتور گازی می باشد که برخی مواقع به اشتباه به این مدل ژنراتورها اشخاص عامه دیزل ژنراتور نیز میگویند. سوخت این مدل ژنراتورها گاز است و موتور مولد این نوع ژنراتورها از مدل احتراقی است.

قسمت های مختلف یک ژنراتور گازی و نحوه کارکرد آن:

ژنراتور گازی برای عملکرد دائم و درست نیاز به قسمت های ذیل دارد که البته قسمت هایی از آن با دیزل ژنراتورها یکسان است.

 

  • بخش سوخت رسانی:

۱-رگولاتور و فیلتر ها :جهت تامین گاز ژنراتور لازم است تا گاز به فشار مورد نیاز به دستگاه برسد به همین علت رگولاتورهای متفاوتی در مسیر ورودی گاز ژنراتور قرار دارد تا فشار گاز را تا میزان فشار لازم موتور کاهش دهد هاکذا فیلترها نیز کار جلوگیری از ورود هرمورد مواد جامد به داخل ژنراتور را انجام می دهد.

۲-گاورنر کنترل سوخت :برای اینکه ژنراتور در مدلی که به برق سراسری متصل نیست دور یکنواختی داشته باشد یا به منظور دیگر نوسانات فرکانس نداشته باشیم و زمانی که به شبکه سراسری وصل است توان خروجی کنترل شده داشته باشد لازم است تا سوخت ورودی به ژنراتور توسط گاورنر کنترل گردد.

۳-فیلتر هوا :بعد از اینکه سوخت ورودی کنترل گردید لازم است که برای عمل احتراق هوای صاف با گاز ترکیب شود که فیلتر در این قسمت عمل در تزریق هوای صاف جهت ترکیب شدن با سوخت را دارد.

۴ -توربو :برای اینکه بازده مولد محرک ژنراتور بیشتر شود هوا وسوخت در آغاز توسط توربو مکیده شده و سپس به کمک هوای خروجی اگزوز تا به میزان دمای اگزوز گرم شده تا سوخت بهتر و کاراتری داشته باشد.

بخش تهویه و خنک سازی :

برای خنک سازی موتور ابتدا از چرخش آب دور موتور استفاده می گردد که روش عمل به این شکل است که آب اول وارد موتور گردیده پس از آن به مبدل گرمایی (exchanger یا رادیاتور) توربو وارد شده تا حرارت توربو را بگیرد و در آخر به مبدل گرمایی(exchanger یا رادیاتور) روغن سیرکوله موتور وارد میشود و سپس جذب گرمای آن قسمت به طرف دمنده های خنک کننده هدایت می شود.

قابل توجه می باشد که در موتورهای بزرگ یک مخزن روغن وجود دارد که کار تامین کمبود روغن موتور را به عهده دارد و یک مخزن نیز بابت چرخش روغن در موتور و مخزن و مبدل گرمایی بابت خنککاری قرار داده میشود که کار چرخش روغن برعهده پمپ روغن می باشد.

ادامه دارد

 

 

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

آدرس شرکت

آدرس : تبریز، خیابان طالقانی، روبروی مصلی، جنب کتاب فروشی ارک، ساختمان نورافزا، طبقه 1، واحد 1 تلفن : 35533715 - 041 فکس : 35564839 - 041

توان آرامیس آذربایجان

خبرنامه توان آرامیس آذربایجان

با وارد کردن پست الکترونیک خود از آخرین اطلاعیه های توان آرامیس آذربایجان مطلع گردید .

جستجو