مقالات توان آرامیس آذربایجان

مطالعه کنید و پیشرفت کنید...!!!

تفاوت شکل موج سینوسی با شبه سینوسی

فوریه شکل موج
فوریه شکل موج

 

 

یکی از اصلی ترین شاخص ها در مورد اینورتر و یا تبدیل ولتاژ DC به AC، شکل موج خروجی اینورتر می باشد که در نوع های مربعی، پله ای (شبه سینوسی) و سینوسی طراحی و ساخت می گردد.

 

شكل موج برق سراسری كه بعنوان ورودي دستگاههاي برقی و الكتريكي مورد بهره برداری قرار مي گيرد به شكل منحني سينوسي می باشد و با ولتاژ RMS نامي برابر 220 ولت است. بعضی بارها به مقدار RMS ولتاژ شبكه حساسند مانند لامپهاي روشنايي و بعضی ديگر به مقدارپيك ولتاژ شبكه نيازمندند مانند رایانه ها و ديگر دستگاههاي با تغذيه سو ئيچينگ.

 

بهترین شکل موج مورد استفاده برای تجهیزات حساس الکترونیکی، شکل موج سینوسی است. چون که شکل موج های متناوب غیرسینوسی به علت طبیعت خود، حاوی مولفه های فرکانسی بالاتر از 50 هرتز هستند که در واقع به عنوان فرکانس های ناخواسته حکم نویز یا اختشاش را داشته و در بعضی از موارد موجب اخلال در عملکرد این تجهیزات می شود.

 

شكل موج ديگري كه در خروجي برخی UPS ها و اینورترها مشاهده مي شود به نام پله اي يا شبه سينوسي معروف می باشد. در اين UPS ها بار با شكل موج پله اي با ولتاژ پيك برابر پيك شبكه و مقدار RMS برابر با RMS شبكه تغذيه مي شوند . مناسب ترین شكل موج خروجي براي UPS ها و اینورترها ،‌شكل موج سينوسي هم دامنه و سنكرون با شبكه است . در اين UPS ها سيستم كنترل با تغيير گین مدار رگولاسيون به روشهاي مختلف PWM خروجي را عليرغم تغييرات بار و ولتاژ باطري در مقدار ثابت نگه مي دارد . بایسته است تمام این ها بسته به دستگاه ها و بارهای مصرفی هستند که مورد استفاده قرار می گیرند.

 

از این رو درups ها و inverter های بروز سعی بر آن است که تا حد امکان شکل موج خروجی به شکل موج سینوسی ایده آل یا سینوسی کامل نزدیک شود که این کار با روش ها و تکنولوژی های متفاوتی قابل دست یافت می باشد. نکات بارزآن است که اینورترهای سینوسی اغلب بدون بار و حتی با بارهای اهمی (مانند لامپ التهابی) شکل موج خود را حفظ می نمایند ولی با وصل بارهای القایی (مانند موتور یا مهتابی) و سوئیچینگ (مانند منابع تغذیه کامپیوتر) حساس هستند و شکل موج حاصله از سینوسی کامل تغییر می گردد که این به نوبه خود منجر به ظهور نویز یا اختشاش می گردد. لذا، ابتدایی ترین اولویت در اینورترهای سینوسی، استفاده از تکنولوژی می باشد که در حفظ شکل موج تحت بارهای مختلف پایدارتر عمل کنند.

 

در مقایسه اینورترها و مبدل های ولتاژ از بابت شکل موج سینوسی و شبه سینوسی باید توجه شود که قیمت اینورتر های سینوسی به مراتب بیشتری از اینورترهای شبه سینوسی دارند.

 

نظرات (1)

This comment was minimized by the moderator on the site

با سلام
خیلی ممنون از سایت بسیار جامع و کاملتون
میخاستم بدونم که تفاوت اینورتر هایی که داخل ماشین استفاده میشه با کولر هایی که اینورتر دارن چیه؟
کسی میتونه راهنمایی کنه
http://invertergroup.com

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

آدرس شرکت

آدرس : تبریز، خیابان طالقانی، روبروی مصلی، جنب کتاب فروشی ارک، ساختمان نورافزا، طبقه 1، واحد 1 تلفن : 35533715 - 041 فکس : 35564839 - 041

توان آرامیس آذربایجان

خبرنامه توان آرامیس آذربایجان

با وارد کردن پست الکترونیک خود از آخرین اطلاعیه های توان آرامیس آذربایجان مطلع گردید .

جستجو