ژنراتورها یکی از مهمترین آیتم های شبکه قدرت بوده و نقش مهمی در تولید انرژی و کاربردهای خاص دیگر ایجاد می کند.تولید اولین نمونه ژنراتور به آخرای قرن ۱۹ برمی گردد. عامل اصلی پیشرفت انجام شده در آن سالها احداث اولین خط انتقال برق سه فاز ازشهرلافن به فرانکفورت آلمان بود. در ایجاد این تحول ، یک هیدروژنراتور سه فاز ۲۱۰ کیلو وات قرار گرفته بود. یکی از مشکلات موجود در جهت افزایش سطح ولتاژ ژنراتورها، در طول سالهای بعد تلاشهای گسترده ای برای رسیدن به به این مقصود انجام یافت که اصلی ترین محدودیتها در جهت افزایش ولتاژ مولدها، ضعف عملکرد سیستمهای عایقی و نیز روشهای خنک سازی بود .در طی رفع این محدودیتها عایقهای مصنوعی، استفاده از هیدروژن برای خنک کننده و بهینه سازی روشهای خنک سازی با هوا نتایج موفقیت آمیزی را در پی داشت به نحوی که امروزه ظرفیت ژنراتورها به بیش از ولت۱۶۰۰DC افزایش یافته است. در جهت بالا بردن ولتاژ، اختراع ژنراتور پاورفرمردر انتهای قرن بیستم توانست سقف ولتاژ تولیدی را تا حدود سطح ولتاژ انتقال افزایش دهد که دیگر نیازی به استفاده از ترانسفورماتورهای افزاینده نیروگاهی وجود ندارد.
همچنین امروزه انتظار می رود با گسترش علم و فنون در مولدهای آینده ، ظرفیتهای بالاتر در حجم کمتر قابل دسترسی باشند.
ژنراتورها: ماشین هایی هستند که انرژی مکانیکی را از محرک اصلی به یک توان الکتریکی در ولتاژ و فرکانس خاصی تبدیل می نماید.کلمه سنکرون به این حقیقت اشاره دارد که فرکانس الکتریک این ماشین با سرعت گردش مکانیکی شفت قفل شده است ، ژنراتورسنکرون برای تولید بخش اعظم توان الکتریکی در سرتاسر جهان به کار می رود
دو اصل فیزیکی مرتبط با عملکرد ژنراتورها وجود دارد. اولین اصل فیزیکی اصل القائی الکترومغناطیسی کشف شده توسط مایکل فاراده دانشمند بریتانیایی است. اگر یک هادی در یک میدان مغناطیسی حرکت کند یا اگر طول یا حلقه ی القائی ساکنی جهت تغییر استفاده شود. یک جریان ایجاد میشود یا القاء می شود. اگر یک جریان از میان یک کنتاکتور که در میدان مغناطیسی قرار گرفته ، عبور کند میدان ، نیروی مکانیکی بر آن وارد می کند
ژنراتور ها دارای چند قسمت هستند که قسمتها و میدان که آهنربای الکترو مغناطیسی با سیم پیچ هایش و آرمیچر و ساختاری که از کنتاکتورحمایت می کند و کار قطع میدان مغناطیسی و حمل جریان القاء شده ژنراتور یا جریان ناگهانی به موتور را دارد. آرمیچر معمولا” هسته ی نرم آهنی اطراف سیم های القائی که دور سیم پیچ ها پیچیده شده است و قسمت متحرک را رتور و قسمت ساکن آن را استاتور می گویند . رتور ها نیز از نظر ساختمان دو دسته اند:
۱) توربو ژنراتورها: این قسمت گرداننده رتور ، توربین بخار است و چون توربین بخار جزء ماشین های تند گرد است بنابراین توربوژنراتور دارای قطب های صاف بوده و این ماشین توانائی ایجاد دورهای بسیاربالا را در قدرت های زیاد دارد امروزه اغلب توربوژنراتورها را دو قطبی می سازند چون با افزایش سرعت گردش کار توربین های بخار با صرفه تر وارزان قیمت تمام می شود.
۲ ) هیدرو ژنراتور ها : در آن وسیله گرداننده رتور توربین آبی است و چون توربین آبی دارای دور کم است بنابراین هیدروژنراتور دارای قطب برجسته بوده و دارای سرعت کمتر می باشد.
۳) دیزل ژنراتور ها : در قدرت های کوچگ و اظطراری وسیله گرداننده رتورسوخت دیزل است که در ژنراتورها قطب های رتور آن برجسته می باشد.ساختمان و اساس کار ژنراتور سنکرون در یک ژنراتور سنکرون یک جریان DC به سیم پیچ رتور اعمال می گردد تا یک میدان مغناطیسی رتور تولید می کند. سپس رتور مربوط به ژنراتور به وسیله محرک اصلی متحرک میشود ، تا یک میدان مغناطیسی دوار در ماشین بوجود آید.این میدان مغناطیسی ، یک ولتاژ سه فاز را در سیم پیچ های استاتور ژنراتور القاء می کند.
استاتورژنراتور چیست؟
ولتاژ القایی در استاتور به شار در ماشینهای الکتریکی، فرکانس یا سرعت چرخش ، و ساختمان ماشین بستگی دارد . ولتاژ تولیدی داخلی مستقیما متناسب با شار و سرعت هست ولی خود شار به جریان جاری در مدار میدان رتور دلالت دارد. .ولتاژ درونی برابر ولتاژ خروجی نیست چندین عامل باعث اختلاف بین این دو آیتم است :
۱- پارازیت موجود در میدان مغناطیسی فاصله هوا به علت جریان جاری در استاتور که باعث عکس العمل آرمیچر می شود.
۲- گرمایش القایی بوبین های آرمیچر
۳- مقاومت بوبین های آرمیچر
۴- عوض شدن شکل قطب ها ی برجسته رتوروقتی یک ژنراتور کار می کند و بار های سیستم را تغذیه می کند.
ژنراتور چیست؟ -ژنراتور چگونه عمل میکند-تبریز ژنراتور-مولد چیست-فروش ژنراتور در تبریز-توان آرامیس آذربایجان-ژنراتور دست دوم- ژنراتور کار کرده-ژنراتور